Dugnadsår og siste krampe-tak før Jul

Postet av Ottestad IL den 31. Okt 2018

Da er sesongen i ferd med å avrundes for de fleste av våre lag. En sesong som åpnet krevende rundt det rent sportslige, da Idrettsparken ble forvandlet til et grustak, hjemmekamper ble omrammet til bortekamper med mye reising og det ble trangt om trenings-fasilitetene. I denne fasen skal alle involverte lagledere og trenere berømmes, da de har taklet dette på en forbilledlig måte, vist stor fleksibilitet og storsinn og delt broderlig på det vi har hatt å dele – helt fra seniornivå til de minste knøtte-lag.

Så nærmet ferien seg.  Brått ble grønne ruller med gress trillet ut i Parken, gjerder, asfalt og lysmaster kom på plass og etter hvert sågar innbytterbenker og teknisk bu, mye takket være Mandagsklubben og Bjarne Kise's iherdige dugnadsinnsats. Mandagsklubben er en gjeng verd sin vekt i gull for oss, måtte de bestå langt inn i evigheten! Vi rakk å kjøre en flott åpningsfest og en fantastisk Fotballskole også, før vi alle hengte bort treningsdresser, la vekk fotballsko og tok oss en velfortjent lang ferie sammen med badeshortsen vår.

Mange meninger og mye kan sies om kunstgress og prosjektet i Parken, men hevet over enhver tvil og diskusjon; For et flott anlegg vi har fått! Det har vært storveis å gå turer forbi parken på kveldstid eller i helgene i sommer og gjennom høsten. Plutselig er det aktivitet, liv og latter i Parken til lenge etter at sola stuper ned bak Bangsberget. Ser man ett år eller lenger tilbake i tid, møtte man som oftest stillhet på de samme turene – og et ubevegelig, traust skilt som fortalte alle forbi-spaserende «Banen Stengt» En applaus til oss medlemmer, ildsjeler og ansatte i Ottestad IL som sammen har fått til noe slikt – nok en grunn til å føle seg stolt i gult og svart!

Mye dugnad før gresset lå der. Med gress på plass kom også lags- og foreldredugnadene. Vi knallåpnet med å arrangere 5 kamper i åpent Nordisk for Jenter 16 i Juli. Høstsesongen rullet i gang da skolen startet opp igjen i august og omtrentlig 250 fotballkamper har rullet over det nye «teppet» i Parken siden da. Kioskdugnadlister har parallelt rullet ut i et uhorvelig tempo. I september var det, etter mange år, vår tur igjen til å arrangere Stangemesterskapet – og et felles dugnadløft av de sjeldne, nytt anlegg og velvillige værguder – leverte en fantastisk fotballhelg for både store og små. Gjennom høsten har vi også hatt Talent Cup rullende fra morgen til kveld hver eneste helg på HIAS og i Parken – også det med kioskvakter og kampverter i dugnadsånd.

Så har vi kommet til november og man skulle kunne tillate seg å tenke at fotballen nå stenger dugnaddøra for i år. Men nei –. Først har vi igjen 2 svære mønstringer på tampen for å slå litt på stortromma og feire oss selv. Lørdag 10. november er det DDE-konsert i vår egen Stor-stue Ottestadhallen. Her skal det legges golv, rigges scene og lys, bæres bord og stoler, bespises, tappes og skjenkes – alt for å lage en storstilt «happening» i Ottestad som før-fest til vår egen Idrettsgalla dagen etter. Det er Ottestad IL Fotball som er teknisk arrangør – mens Ottestad IL fronter arrangementet og vi håper at så mange som mulig i fotballen, i idrettslaget, i nabolaget, i Stange og ellers i fra fjern og nær virkelig støtter opp om dette arrangementet slik at vi får testet ut vår egen storstue. Kanskje kan vi bli en etablert del av Kønnband-arrangementet og arrangere flere store konserter i Ottestadhallen? Da håper vi publikum viser at der ønskelig med slike tiltak i vårt nærområde og stiller mannsterke opp.

11. november er det duket for den store Idrettsgallaen. Der blir det også behov for en storstilt dugnadsinnsats – med kakebakst, rigging av stoler, lys og scene alle andre små og store ting som skal til for å få et slikt arrangement til å fungere. Det blir prominente gjester, konferansier og underholdning og mange spennende prismottakere så vi håper på fullt hus også her.

Når lyset slokkes i Ottestadhallen gjenstår en siste dugnad for 2018. I år skal også vår tradisjonelle Julekalender ut på markedet i vårt nærområde. Ottestad IL Fotball v/styret bestemt at vi i år får ansvar for å selge 10 kalendere pr. familie i alle årganger – fra 6 år – til og med senior! Alle har gitt sitt i dugnadene i år og derfor velger vi, av flere årsaker, å spre belastningen på siste dugnad slik at denne blir overkommelig for alle parter.

Med dette vil vi i Ottestad IL Fotballstyret få takke alle foreldre og lag for en formidabel flott innsats i dugnadsåret 2018. Vi har fått noen tilbakemeldinger gjennom dugnadsåret som vi vil ta med oss inn i planleggingen av neste års dugnader – for det er nå en gang slik at uten dugnader og deres fantastiske innsats har ingen ting av ovennevnte «liv laga». Hjertelig takk for innsatsen!

Ottestad IL Fotball v/styret